En rik engelsk adelsmann ble lei av å leve isolert på det store godset sitt. Han åpnet like godt parker og hager for publikum. Gartneren likte det ikke.
Les mer
Foto: Dana Rudusa
Da Kristus kom ut av den mørke graven og inn i den solrike morgenen, vandret Han rett inn i vår verden og like inn i våre liv. Han går nærmere enn vi er klar over. Han lever som en levende Frelser for levende mennesker.
Les mer
Jeg har sett to slags hester, skrev den originale danske tenkeren Søren Kierkegaard. Den ene typen hester ble sløve og dovne av å bli kjørt av en kusk som lot hestene selv bestemme.
Les mer
Den syltynne fiolinstrengen blir stemt av mesterens øvede hånd. Ikke for stramt, da ryker strengen. Ikke for slakt, da blir den umulig å spille på.
Les mer
Det er blitt moderne å snakke om lys-terapi. Stadig mørke kan gjøre oss deprimerte og handlingslammede. Timer i lys gjør noe godt med oss.
Les mer
Woody Allen
For mange er døden det store tabuemnet. Døden - og spesielt ens egen død - kan mange overhodet ikke tenke seg å snakke om.
Les mer
Hvorfor er alt ved kristendommen vel og bra, bare ikke det der med Jesus på korset? Kan det være fordi korset krenker min naturlige stolthet?
Les mer
"Og jeg så - og se: ... et lam, likesom det hadde vært slaktet. Og de synger en ny sang og sier: Verdig er du fordi du ble slaktet og med ditt blod kjøpte oss til Gud av hver stamme og tunge og folk og ætt," skriver apostelen Johannes.
Les mer
- Det blir da en skikkelig gave om vi gir to tredjedeler! sa kanskje Ananias. - Jo, men de andre gir alt, sa kanskje Saffira.
Les mer
Foto: Synnøve Grøtteland Helland
- Jeg skulle ønske jeg kunne speile den vakre himmelen, sa havet. Men bølgene danset, strømmene fór av sted, og alt ble bare kaos.
Les mer
- Jeg vil grunnlegge en ny religion som vil feie unna både kristendommen og alle andre religioner, sa den franske filosofen August Comte.
Les mer
Perlemorskyer Foto: Morten Ingebrigtsvold
De greske lærde i oldtiden så det som et høydepunkt i sin talekunst når de kunne legge et hav av mening i en dråpe av ord. Den mest innholdsfylte ord-dråpen jeg kjenner, er det greske tetélestai: "Det er fullbrakt!"
Les mer
Den fortapte sønns hjemkomst. Maleri: Rembrandt
Presten Henri Nouwen satt en gang i Eremitasj-museet i St. Petersburg i mange timer og mediterte over Rembrandts store maleri: Den fortapte sønns hjemkomst.
Les mer
Tidligere studentprest ved Harvard universitet i USA, George Buttrick, forteller at studenter ofte kom inn på kontoret hans, dumpet ned i en stol og erklærte: "Jeg tror ikke på Gud."
Les mer
Martin Luther King
- Vi trenger ikke delta i det vanvittige kappløpet etter å kjøpe seg jordisk beskyttelse. Gud er vårt evige tilfluktssted. Dette sa Martin Luther King. Han var utsatt for trusler.
Les mer
Større restauranter har egne dørvakter. De er håndfaste karer som sjekker om de som vil inn, er ordentlige mennesker uten onde hensikter. De vil sikre et godt miljø i restauranten.
Les mer
Utsnitt av mosaikk laget av Inge Bøgel Lassen
Gud ser alt innenfra. Han observerer oss bak alle masker og kjenner til hva som egentlig bor i oss. Her går vi gjennom verden som levende mosaikker av tvil og tro.
Les mer
Fra Innerdalen Foto: Ann Edel Hals
Gud har ordnet det slik at det som er ondt, vanligvis gjør vondt. Synderen blir ofte skadet av sine synder. Misgjerning fører som oftest til straff. Men så snart følgene er over, ønsker mange seg tilbake til det tvilsomme handlingsmønsteret.
Les mer
- Vi kan ikke lenger tro på de primitive forestillingene om Gud: At han skulle like å ta livet av sin egen sønn. At denne ofringen skulle forsone synder hos menneskene...
Les mer
Foto: Morten Ingebrigtsvold
Høyst ulike mennesker fascineres av personen Jesus. Den amerikanske forfatteren M. Scott Peck har lest seg til følgende bilde av Mesteren:
Les mer
Bibelhistorien forteller om et tabernakel, et telt, og senere et storslått tempel. Gud selv hadde gitt ordre om å sette det opp. Han ville la sitt navn bo der, som det heter.
Les mer
Vandring i Nepal. Foto: Lars Arvid Oma
"Mennesket blir ofte hva det tror det er," har den indiske statsmannen Mahatma Gandhi sagt. "Hvis jeg om og om igjen sier til meg selv at dette klarer jeg ikke, så vil jeg til slutt kanskje ikke være i stand til å greie det.
Les mer
Foto: Synnøve Grøtteland Helland
"Jeg vil tusen ganger heller tilbringe fem minutter ved Kristi føtter enn å lytte hele mitt liv til alle verdens vise menn," skrev forkynneren Moody.
Les mer
Nordlys. Foto: Øyvind Stavnes
Alle håper det beste. Jesus lover det beste håp. Når riker vakler, konflikter blir uløselige, når uretten preger makten, blir det ikke lett.
Les mer
Foto: Dana Rudusa
Den ramsalte Søren Kierkegaard skrev en gang: "Den største kriminalforbrytelse historien kjenner, er den offisielle kristendoms løgn: at vi alle er kristne."
Les mer

 Dersom du ikke finner det du leter etter, så anbefaler vi at du prøver søke-feltet øverst på denne siden. 

YouVersion

Uansett hvor du er, gir YouVersion mobil deg tilgang til bibelen, bibelleseplaner og et nettsamfunn.

Lær mer om våre prosjekter

Kontakt Norea

Norea Mediemisjon, Postboks 410 Lundsiden, 4604 Kristiansand, Norway

Besøksadresse: Bergtorasvei 120

Tlf: 38 14 50 00;
Faks: 38 14 50 20;
e-post: post@norea.no