4. mai

Glimt av Guds kjærlighet på uterestauranten

Av Asbjørn Kvalbein
Publisert 03.05.2014

To menn satt på en uterestaurant i Chicago. Fortvilet fortalte den ene om den bortkomne sønnen sin. Sønnen Jack kunne ikke beholde noen jobb. Han brukte alle pengene på stoff og alkohol.

 Sjelden ringte han hjem, og han ga lite glede og mye sorg til foreldrene sine. Jacks far beskrev sin følelse av hjelpeløshet: 

- Hvis jeg bare kunne bringe ham tilbake, beskytte ham mot fristelsene og vise ham hvor høyt jeg elsker ham! Det merkelige er at selv om han avviser meg, så betyr Jacks kjærlighet mer for meg enn kjærligheten fra mine andre tre velfungerende barn. Det er merkelig, ikke sant? Men slik er kjærligheten... sa denne fortvilte faren på uterestauranten. 

Han ga dermed et lite glimt inn i Guds kjærlighet, som ikke kan la være å elske, selv når barna hans går bort og lenker seg til tvilsomme allianser og nådeløse herskere. 

Israelsfolket var en gang i en slik situasjon. De søkte koalisjoner som var i strid med Guds vilje. De kunne få et tegn på at Gud likevel var glad i dem, men nektet å ta imot det. På den bakgrunnen ble profeten Jesaja bedt om å si: 

"Derfor skal Herren selv gi dere et tegn: Se, en jomfru skal bli med barn, hun skal føde en sønn og gi ham navnet Immanuel." 

Tegnet på Guds kjærlighet skulle være Messias. "Jeg kommer selv og frelser dere," sa Gud. Og Guds egen Sønn fikk navnet Immanuel, som betyr: Med oss er Gud. 

Herren har en særlig omsorgsfull og aktiv kjærlighet overfor dem som er kommet på avstand. Han sendte Jesus for å oppsøke de fortapte. 

Jes 7:14. 35:4

Radiolytter Sok Nai får overrekt en radio fra en i radioteamet på Kambodsja.
Radiobølgene når selv de mest øde og støvete landsbyene i et av verdens fattigste land, Kambodsja. En av lytterne som har fått livet forandret, er Sok Nai.
Les mer
Nyeste artikler:
Norea Mediemisjon på Instagram
Instagram

Lær mer om våre prosjekter

YouVersion

Uansett hvor du er, gir YouVersion mobil deg tilgang til bibelen, bibelleseplaner og et nettsamfunn.

Kontakt Norea

Norea Mediemisjon, Postboks 410 Lundsiden, 4604 Kristiansand, Norway

Besøksadresse: Bergtorasvei 120

Tlf: 38 14 50 00;
Faks: 38 14 50 20;
e-post: post@norea.no